چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

قبل از خواندن مطلب اعتیاد اینترنتی خود را با این برنامه آنلاین محک بزنید.

سنجش اعتیاد اینترنتی

امروزه استفاده از اینترنت، کامپیوتر و بازیها بین عموم مردم فراگیر شده است ولی بین این که شما به طور معمولی صفحات اینترنتی را چک کنید یا معتاد گونه اینکار را انجام دهید خط باریکی وجود دارد. اگر شما از اینکه علاقتون رو به دیگر جنبه های زندگیتون به خاطر کار با اینترنت از دست بدهید می ترسید در مسیر ابتلا به اعتیاد اینترنتی قرار دارید. اینجا راهکارهایی برای رهایی از اعتیاد به اینترنت معرفی شده است.

یک – بپذیرید که به اینترنت اعتیاد دارید.

اعتیاد به اینترنت یک

هزاران هزار فرد در دنیا در حال مبتلا شدن به اعتیاد اینترنتی هستند و شما تنها فرد نیستید. شیوع اعتیاد اینترنتی به طور فزاینده در حال افزایش است. هیچ گاه خجالت زده نباشید و افراد دیگر با مشکل خودتان را پیدا کنید و سعی کنید به همدیگر کمک کنید.

دو- یک وقت محدود شده برای کار با کامپیوتر یا موبایل انتخاب کنید.

اعتیاد به اینترنت وقت مشخص

اطمینان حاصل کنید که کامپیوترتان را بیشتر از زمانی مشخص روشن نگه ندارد. مثلا با خودتان عهد ببندید کامپیوترتان را بیشتر از ۲ بار در هفته روشن نکنید. اگر لپ تاپ دارید آن را جایی قرار دهید که روبروی دید شما نباشد. اگر از کامپیوتر پی سی استفاده می کنید سعی کنید کمتر پیش آن بروید چون وسوسه می شوید آن را روشن کنید. مثلا اگر کامپیوترتان در اتاق خواب است سعی کنید کمتر به آن اتاق بروید.

سه- به جای پیام دادن با افراد، با آنها تماس بگیرید.

پیامک دادن

با دوستانتان تماس بگیرید و بخواهید که سه ساعت بیرون بروید و گردش کنید. اگر مدرسه می روید با هم قرار بگزارید و تکالیفتان را انجام دهید.

چهار- از آلارم یا تایمر استفاده کنید

آلارم اعتیاد به اینترنت

قبل از استفاده از اینترنت یا موبایل یک زمان محدود (مثلا ۳۰ دقیقه) برای خودتان مشخص کنید. آلارم موبایلتان را برای همان مدت (مثلا همان ۳۰ دقیقه) تنظیم کنید و تصمیم بگیرید هنگام آلارم، موبایل یا کامپیوتر را رها کنید. حتی می توانید از برنامه های خاموش خودکار استفاده کنید. این برنامه ها بعد از مدت مشخصی بدون اینکه بخواهید کامپیوترتان را خاموش می کند و مجبورتان می کند از پای آن بلند شوید. برای دانلود چنین برنامه ای به این لینک بروید.

پنج- اطلاعات را در اینترنت ذخیره کنید

اگر در اینترنت مطلبی میخواهید مطالعه کنید (نظیر همین مطلب) آن را ذخیره کنید سپس از اینترنت خارج شوید و آن را مطالعه کنید. اینکار سبب می شود بیشتر در اینترنت نمانید تا بخواهید صفحات جدید بازکنید و بگردید.

شش- سرگرمی هایی انتخاب کنید که با اینترنت و بازی و موبایل سرو کار ندارند.

اعتیاد به اینترنت هفت

خودتان را با بازیهای تیمی، باشگاه های رزمی، مساجد، آواز و … مشغول کنید. با دوستانتان برای تفریح به بیرون بروید. همیشه سرموقع به رختخواب بروید. همیشه به مکانهای تفریحی شهرتان مثل کنسرتها، پارکها، تئاتر، سینما رفت و آمد داشته باشید.

هفت- همیشه کارهای ضروری تر را در الویت قرار دهید

اعتیاد به اینرنت هشت

اگر مدرسه می روید ابتدا تکالیفتان را انجام دهید و مطالعه کنید. اگر کار می کنید سعی کنید کارتان را پیش ببرید تا اینکه بخواهید با افراد اینترنتی چت کنید و سر و کله بزنید. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را روزانه تهیه کنید و فقط وقتی سراغ اینترنت بروید که این کارها را انجام داده باشید.

هشت- با غذا و پخت و پز به داد خود برسید.

اعتیاد به اینترنت صرف غذا

چیزی که شما را برای مدتی از کامپیوتر دور می کند و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد آشپزی است. حتی اگر هم پسر هستید یک شب برای خانواده یا هم خوابگاهی هایتان آشپزی کنید. هیچگاه سر کامپیوتر غذا نخورید. خیلی شیک و رسمی سر سفره با خانواده یا دوستان خوابگاهی غذا بخورید.

نه- شب ها خانوادگی برنامه بریزید

به جای دیدن تلویزیون یا اینکه هر کسی سرش در گوشی اش باشد، برنامه بریزید و با خانواده به بیرون بروید، یا در خانه همگی با هم با حوصله بسیار زیاد آشپزی کنید.

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

© تمامی حقوق برای اسپادان سلامت محفوظ می باشد.بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.