پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی

قبل از مطالعه این مطلب می توانید با این برنامه آنلاین میزان رضایت از زندگی خود را تعیین کنید:

سنجش راضیت از زندگی

دنیل کاهنمن برنده جایزه نوبل و نویسنده کتاب تفکر سریع و آهسته اخیرا یک تد تاک (TED Talk) ارائه داد که دو جمله ی زیبا به یادم ماند:

خوشبختی یعنی شاد بودن در زندگی، ما آن را  فوری و در یک لحظه تجربه می کنیم. رضایت از زندگی احساس خوشبختی نسبت به زندگی است. وقتی ما در مورد گذشته صحبت می کنیم یعنی خوشبختی وجود دارد.

اما چگونه می توانیم فقط در یک لحظه احساس خوشبختی نکنیم؟ تحقیقات این پنج راه را به اثبات رسانده اند:

یک- دوستان

نقش دوستان در افزایش رضایت از زندگی

داشتن دوستان نزدیک رضایت از زندگی را ۲۰ درصد افزایش می دهد. همچنین داشتن دوستان نزدیک ۲۳ درصد احساس خوشبینی را در افراد تقویت می کند(Richburg 1998). در حقیقت داشتن یک زندگی اجتماعی از نظر رضایت از زندگی  از درامد ۱۳۱۰۰۰ دلار در سال با ارزش تراست.

دو- پول زیاد برایتان هم نباشد

 

کسانی که پول را در رأس فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین هستند. این امر در ملل و فرهنگ‌های گوناگون یکسان است. هر چقدر بیشتر رضایت را در کالاهای مادی بجوییم، کمتر آن را می‌یابیم. رضایت، عمر کوتاهی دارد و گذراست. پول‌دوستان نیز در آزمون پویایی و خودشکوفایی نمره اندکی می‌گیرند.

سه- از خانه بیرون بروید و ورزش کنید

ورزش کردن
ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد، امکان تعامل با دیگران را فراهم می‌کند، هورمون‌های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌کند و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد.

چهار- لبخند بزنید، حتی زمانی که حالش را ندارید.

لبخند


به نظر ساده می رسد، اما بسیار مؤثراست. افراد راضی امکانات موجود، فرصت ها و موفقیت را می بینند. وقتی آنان به آینده نگاه می کنند، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می کنند، معمولا گزینه های مثبت را می بینند. حتی اگر از بچگی این گونه بزرگ نشده اید که نیمه ی پر لیوان را ببینید، مطمئن باشید با تمرین، نگرش مثبت به عادت تبدیل می شود.

پنج- طوری تشکر کنید که گویی واقعا قدردان هستید

تشکر
کسانی که به سپاسگزاری عادت دارند، معمولا سالم تر و خوشبین تر هستند و بیشتر به سوی تحقق اهداف پیشرفت می کنند، تحقیقات نشان می دهد افرادی که به کسانی که به آنان کمک کرده اند، نامه ی تشکر آمیز می نویسند، از نظر رضایت در سطح بالا و از نظر افسردگی در سطح پایینی قرار دارند. به علاوه اثر یک نامه ی تشکر آمیز تا هفته ها طول می کشد.

نظرات

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

© تمامی حقوق برای اسپادان سلامت محفوظ می باشد.بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.