هشت کار و غذایی که برای سلامت قلب و عروق شما مفید است.

بهترين کارها و غذاها براي داشتن قلب و عروقي سالم

با توجه به اينکه امروزه بيماريهاي مزمن از جمله بيماريهاي قلب و عروق گوي سبقت را از ديگر بيماريها ربوده تصميم گرفتم عادتها و  غذاهاي مفيد براي قلب را براي شما ليست کنم.در زير هشت کار و غذاي مفيد براي قلب شما معرفي شده است.

يک – قرمز فکر کنيد.

 

براي سلامت قلب و عروق سبزيجات و ميوه هاي قرمز مصرف کنيد.

توت فرنگي ، تمشک ، هندوانه ، انار ، گوجه ، فلفل دلمه اي قرمز ، انگور قرمز ، چغندر ،آب چغندر، آلبالو ، گيلاس – اينها گياهان قرمزي هستند که داراي رنگدانه اي به نام ليکوپن هستند که به آنها رنگ قرمز بخشيده.همچنين داراي نوعي آنتي اکسيدان به نام فلاونوئيد هستند که در شادابي و سلامت قلب و پوست و مو موثر ميباشد.اين دو ماده يعني ليکوپن و فلاونوئيد ميتوانند براي سلامت قلب و عروق موثر باشند.بنابراين بهترين تغذيه بيماران قلبي همين گياهان قرمزيست که معرفي شد.پس بهتر است اينها را در رژيم غذاييتان بگنجانيد.

دو – ادويه جات را فراموش نکنيد.

 

براي سلامت قلب و عروق ادويه جات را فراموش نکنيد.

ادويه جات علاوه بر طعم خوبي که به غذا ميدهند براي قلب شما هم مفيد هستند.مطالعات نشان ميدهند که بيماريهاي قلب و عروقي يک فرايند التهابي هستند.دکتر ماري هارتلي (1)  ميگويد : " بسياري از سبزيجات و گياهان خاصيت آنتي اکسيداني دارند که التهاب را سرکوب ميکند.براي همين در طب سنتي از گياهان استفاده ميشود."
دارچين ، ريحان ، پونه ، جعفري ، آويشن ، رزماري – اينها گياهاني هستند که براي سلامت قلب و عروق مفيدند و خاصيت آنتي اکسيداني دارند.

سه – چاي سياه و سبز هر دو براي قلب مفيد هستند.

 

چاي سبز و سياه براي قلب مفيد است.

" چاي براي قلب مفيد است " . اين را گرتچن لر -يک متخصص – ميگويد.مطالعات نشان داده افرادي که چاي مصرف ميکردند کمتر نسبت به افرادي که مصرف نميکردند دچار حمله ي قلبي شدند.

چهار – براي سلامت قلبتان بيشتر قدم بزنيد ( حتي در خانه ) .

 

قدم زدن براي قلب خوب است.

زياد نشستن در خانه ريسک ابتلا به بيماري قلب و عروق را افزايش ميدهد.شما ميتوانيد وقتي با تلفن حرف ميزنيد ، فيلم ميبينيد در محيط اتاق قدم بزنيد.اگر تردميل داريد حتما از آن استفاده کنيد.

پنج – رقصيدن براي قلب مفيد است.

 

رقصيدن براي قلب خوب است.

دکتر سوها اکبال (2) – پزشک و متخصص قلب و عروق مرکز پزشکي NYU – ميگويد : " رقصيدن راهي براي رسيدن به سلامت قلب است . چون رقصيدن علاوه بر درگير کردن عضلات ، ذهن و قلب را هم به کار ميگيرد.بنابراين به نظر ميرسد بهترين ورزش باشد."
البته اگر مثل خودم خوشتان نميآيد و بلد نيستيد بهتر است اين يک مورد را بيخيال شويد.

شش – براي سلامت قلبتان ، به دندانهايتان برسيد.

 

دندان و قلب

ميخواهيد به قلبتان کمک کنيد ؟ دندانهايتان را تميز نگه داريد.مطالعات نشان ميدهد بين سلامت لثه و سلامت قلب رابطه وجود دارد.خطر بيماريهاي لثه حتي از فاکتورهاي ديگر مثل ميگرن ، فشار خون و … براي قلب بيشتر است و خطرناک تر است.

هفت – خواب خوب داشته باشيد تا قلب سالم داشته باشيد.

 

خواب و سلامت قلب

مطالعات نشان داده هر ساعت اضافي خواب ميتواند 33 درصد شانس کلسيفيکاسيون عروق قلب را افزايش دهد. همچنين خواب کمتر از هفت و نيم ساعت با افزايش بيماريهاي قلبي در ارتباط است.پس براي داشتن قلبي سالم خوابتان را تنظيم کنيد ، نه بيش از حد بخوابيد و نه کمتر از حد. مدت زمان مفيد خواب هفت و نيم ساعت ميباشد.

هشت – ناراحت و عصباني نباشيد ، شاد باشيد.

 

ناراحتي و سلامت قلب

در مطالعه اي  که به مدت 10 سال طول کشيد ، فرق بين گروهي افسرده و غمگين و گروهي شاد را نشان داد.گروهي که شاد بودند نسبت به گروه ديگر مشکلات قلبي کمتري داشتند.بنابراين حتما بين سلامت قلب و روح و روان رابطه وجود دارد.
اگر به سرکار ميرويد و به خاطر مشکلات جزئي اعصابتان به هم ميريزد بهتر است به هدفتان فکر کنيد. به اينکه براي بچه هايتان و خانواده تان داريد اين سختي ها را متحمل ميشويد.آنوقت ممکن است احساس رضايت کنيد و از مشکلات لذت ببريد.
سعي کنيد با خداوند مناجات کنيد ، گريه کنيد ، نماز بخوانيد. زيرا در بدنتان کورتيزول ترشح ميشود و برايتان مفيد است.

1-Mary Hartley, R.D., M.P.H.
2-Sohah Iqbal, M.D.

نظرات

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

© تمامی حقوق برای اسپادان سلامت محفوظ می باشد.بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.