برای لاغر شدن باید چربی کمتر بخورید یا قند؟

 

سالها پیش یک باور گسترده در سطح جهان شکل گرفت که مقصر اصلی چاقی افراد رو چربی معرفی میکرد. آن سالها برای کاهش وزن مصرف کمتر چربی توصیه میشد. ولی بعدها تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام شد که نشان میداد مصرف کم چربی نه تنها بسیاری افراد رو لاغر نمیکنه بلکه ممکن است در چاقی آنها هم نقش داشته باشه. امروزه عامل اصلی چاقی را قند و کربوهیدرات معرفی کرده‌اند. مکانیسم آن هم به این صورت است که وقتی انسان به خوردن کربوهیدرات فکر میکند، انسولین خونش بالا میرود، انسولین باعث ورود اسیدهای چرب خون به درون سلولهای چربی میشود و چربی های درون سلولها را افزایش میدهد یعنی سلولهای بدن شما بزرگتر میشه و بافت چربیتون بزرگتر میشه و شما چاقتر میشین. از طرفی اسیدهای چرب رفتن داخل سلول و دیگه برای سوخت و ساز برای تولید انرژی آماده نیستند بنابراین انرژی شما کم میشه و احساس گرسنگی میکنید و میرین سراغ خوردن غذاهای پرکربوهیدرات. غذاهای پرکربوهیدرات در روده‌ی شما جذب میشن میرن داخل خون.اونجا تبدیل به قندساده میشن بنابراین قند خونتون میره بالا. بدن هم برای جبران این قند بالا انسولین بیشتری تولید میکنه. این انسولین بالا بازهم میره چربیها رو میفرسته درون سلولهای چربی و اونا رو تو بدنتون ذخیره میکنه و شما چاقتر میشین.

این یک مکانیسم به زبان ساده‌ای هست که نشون میده چقدر خوردن کربوهیدرات در چاق شدن افراد مقصره. از طرفی مطالعات نشون داده مصرف چربی و پروتئین حتی زیاد بازهم نمیتونه به اندازه مصرف کربوهیدرات شما رو چاق کنن.

اینجا یک اینفوگراف برای شما آماده کرده‌ام که گناهکار بودن قند و کربوهیدرات رو در چاقی افراد نشون میده. برای دیدن اینفوگراف روی عکس زیر کلیک کنید.
برای دانلود اینفوگراف با کیفیت بالا کلیک کنید.

اینفوگراف نقش چربی یا قند در چاق شدن

منبع علمی :

Hudgins, Lisa C. "Relationship between Carbohydrate Induced Hypertriglyceridemia and Fatty Acid Synthesis in Lean and Obese Subjects." Lipid Research 41.7 (2000)

 

پیج انستاگرام ما را نیز دنبال کنید: intagram.ir/3es.ir

برچسبها : ,
نظرات

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

© تمامی حقوق برای اسپادان سلامت محفوظ می باشد.بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.